Övning 5: Filmmanus

Övning 5: Filmmanus

av Violeta Dinic Rönnkvist -
Antal svar: 4

Detta var en riktig utmaning måste jag säga. 

Tog till slut en av tidigare texter och gjorde om till ett filmmanus.

Svårt att varken titta tillbaka eller framåt i scenen, att veta hur man skall uttrycka känslorna mm. En otrolig skicklighet behövs i bland annat dialogen som skall föra framåt. 

För min egen del just nu, kändes det väldigt stolpigt och mindre nyanserat med detta skrivsätt. 

Som svar till Violeta Dinic Rönnkvist

Sv: Övning 5: Filmmanus

av Martina Eriksson -
Hej Violetta!

Tack för din text! Att skriva filmmanus är inte det lättaste och inte heller att ge feedback eftersom jag helt saknar erfarenhet från detta.

Scenerna in din text och personerna Julia och David passar utmärkt för film! Jag tycker att du lyckas fint med dialogen, framför allt eftersom du på ett bra sätt beskriver hur Julia och David ser ut och reagerar i samtalet. Man får en tydlig bild av hur scenen när de sitter tillsammans i besöksrummet skulle se ut på film och kan nästan höra deras röster.

Något att tänka på när man skriver filmmanus är att vara konkret i beskrivningen av omgivningen/platsen. Där hade det kanske varit enklare att skriva en helt ny text än att skriva om en befintlig. Jag tänker exempelvis på raden i början "Hon hör inte längre några vackra fågelkvitter" som ju blir svår att få fram i en filmscen. Det skulle kanske beskrivas genom att det var ”helt tyst”. Även raden ”Julia tittar på David som är tunnare än sist” blir svår att få fram eftersom man inte vet när de sågs senast och hur han såg ut då. Det är mer en tanke i Julias huvud som blir lite för vag i beskrivningen för ett manus.

Men sammantaget har du gjort ett bra jobb och jag tänker att flera av dina texter skulle passa bra på film (eller TV-serie) med starka berättelser och intressanta karaktärer. Men även som roman förstås! ?.

Hälsningar Martina
Som svar till Martina Eriksson

Sv: Övning 5: Filmmanus

av Violeta Dinic Rönnkvist -
Tack Martina för din respons. Det är ovärderligt och jag uppskattar de konkreta tipsen. Lyckas jag skriva romaner i framtiden som blir film - då får någon annan skriva om det till filmmanus ☺️
Som svar till Violeta Dinic Rönnkvist

Sv: Övning 5: Filmmanus

av Katja Mölsä -
Vad roligt att få läsa en av dina tidigare texter i ett annat format! Jag tycker att du överlag lyckats fint med att göra om berättelsen till ett filmmanus, och förstår att det varit en utmaning att få ihop det. Handlingen blir på något sätt (ännu) mer dramatisk och gripande i detta format: snyggt!

Karaktärerna känns trovärdiga och jag kan se dem framför mig i en film. Miljöerna är tydliga och effektfulla: de ”matchar” liksom handlingen på ett väldigt snyggt sätt. Dialogen är tydlig och skapar nyfikenhet: jag som läsare vill under hela läsningen veta vart den slutligen kommer att leda.

En detalj som jag tycker sätter lite krokben i läsandet är de tempusbyten som finns i texten. Du börjar med att skriva i nutid och den största delen av berättelsen fortsätter sedan i nutid, men så då och då kommer det bitar då texten plötsligt är i dåtid. Det gör att jag känner att jag måste backa och läsa om vissa avsnitt för att hänga med ordentligt. Det är förstås en enkel sak att åtgärda, och inte heller något som påverkar just ett filmmanus så mycket, men jag tror att det skulle ge texten ännu mer flyt att fixa den lilla detaljen.

Tack för en snyggt komponerad och spännande text!