Övning 4: En väg ur

Övning 4: En väg ur

av Violeta Dinic Rönnkvist -
Antal svar: 4

Hej

Här kommer min uppgift, övning 4: Bestseller leende


Violetta 

Som svar till Violeta Dinic Rönnkvist

Sv: Övning 4: En väg ur

av Violeta Dinic Rönnkvist -
Ni har nog listat ut vad jag helst skriver. Ngt som ligger mig närmast med tanke på att jag är polis, förhandlare, flo och fd kriminalinspektör. Har valt att inte lägga vikten på mordet utan att belysa hur människor runtomkring påverkas, lyfta upp ett högaktuellt ämne bla - avhopp, att lämna det kriminella livet.
Som svar till Violeta Dinic Rönnkvist

Sv: Övning 4: En väg ur

av Katja Mölsä -
Tack för en spännande text!

Det allra första som slår mig när jag läser din text är att den fungerar väldigt fint som en start till en längre berättelse. Det finns mycket att nysta vidare i, inte minst när det gäller relationerna karaktärerna emellan: Vem är det som ringer Julian och vad har de för historia? Hur startade relationen mellan Lollo och Julian, och hur kommer den att utvecklas framåt? Hur kommer mannen som ringer Julian att agera gentemot honom?

Jag blir också väldigt nyfiken på att veta mer om varför Julian suttit i fängelse och vilken roll (om någon) han spelat i Lollos brors död.

En av styrkorna i texten är rytmen i den: berättelsen drivs framåt i ett behagligt tempo och jag känner inte att den ”fastnar” onödigt länge vid någon del. Jag tycker också om att du valt att starta texten med en nyckelscen som jag föreställer mig skulle utvecklas i en tänkt fortsättning av berättelsen. Det gör att jag som läsare kastas in i handlingen meddetsamma och gör mig nyfiken på vad det egentligen är som hänt Nico.

En formsak att tänka på: ibland hamnar dina citationstecken lite fel i dialogerna (eller i det karaktärerna tänker). Det är nog bara att du skrivit snabbt och råkat sätta dem för tidigt eller sent i en replik, men för att öka tydligheten kan det vara bra att titta igenom.

Det ska bli roligt att se vilka perspektiv och teman inom kriminalgenren du väljer att fokusera på i nästa text! leende
Som svar till Violeta Dinic Rönnkvist

Sv: Övning 4: En väg ur

av Martina Eriksson -
Hej Violetta!
Tack för en bra text! Som du själv skriver framgår det vad du helst skriver om och att det är ett ämne som du har god insikt i genom ditt yrkesliv. Jag förstår att du har mött många olika sorter människor i ditt liv och att det finns många spännande historier att lyfta fram i ditt skrivande.

Jag uppskattar att du den här gången frångår det kronologiska och börjar med att berätta om att kroppen är hittad innan tillbakablicken om hur det gick till. Det ger spänning åt texten. Miljöbeskrivningen av sågverket är bra och man ser framför sig hur det ser ut. Ibland blir texten kanske lite väl detaljrik kring sånt som inte direkt tillför något till berättelsen.

Du gör en fin beskrivning av Julian, både utseendemässigt och känslomässigt. Man förstår att han är van att känna sig utanför och att han känner att hans kriminella bakgrund kommer att påverka hur människorna i lilla Munkfors ser på honom. Han bestämmer sig dock för att göra ett ordentligt försök att lämna det kriminella livet bakom sig.

Man blir nyfiken på vem det är som kontaktar honom per sms och telefon. Någon från hans kriminella bakgrund gissar jag. Jag blir också nyfiken på hur allt hänger ihop och hur Julian och Lollo träffades och om de har en framtid tillsammans. Är Julian inblandad i hennes brors försvinnande? Det är en del lösa trådar som det vore spännande att få veta mer om.
Hälsningar Martina