Tack för en spännande text!
Det allra första som slår mig när jag läser din text är att den fungerar väldigt fint som en start till en längre berättelse. Det finns mycket att nysta vidare i, inte minst när det gäller relationerna karaktärerna emellan: Vem är det som ringer Julian och vad har de för historia? Hur startade relationen mellan Lollo och Julian, och hur kommer den att utvecklas framåt? Hur kommer mannen som ringer Julian att agera gentemot honom?
Jag blir också väldigt nyfiken på att veta mer om varför Julian suttit i fängelse och vilken roll (om någon) han spelat i Lollos brors död.
En av styrkorna i texten är rytmen i den: berättelsen drivs framåt i ett behagligt tempo och jag känner inte att den ”fastnar” onödigt länge vid någon del. Jag tycker också om att du valt att starta texten med en nyckelscen som jag föreställer mig skulle utvecklas i en tänkt fortsättning av berättelsen. Det gör att jag som läsare kastas in i handlingen meddetsamma och gör mig nyfiken på vad det egentligen är som hänt Nico.
En formsak att tänka på: ibland hamnar dina citationstecken lite fel i dialogerna (eller i det karaktärerna tänker). Det är nog bara att du skrivit snabbt och råkat sätta dem för tidigt eller sent i en replik, men för att öka tydligheten kan det vara bra att titta igenom.
Det ska bli roligt att se vilka perspektiv och teman inom kriminalgenren du väljer att fokusera på i nästa text!