Övning 4 - Uppdraget

Övning 4 - Uppdraget

av Martina Eriksson -
Antal svar: 3

Här kommer min text till övning 4. Lite svårt att genrebestämma men en samhällskritisk äventyrshistoria kanske leende

Som svar till Martina Eriksson

Sv: Övning 4 - Uppdraget

av Violeta Dinic Rönnkvist -
Tack för en charmig och annorlunda text. När jag läste den fick jag associationer till en ungdomsbok, 3 ungdomar som hade ett mysterium att lösa över sommaren.
Beskrivningen av företaget och miljön var väldigt bra, med detaljer som gjorde att jag såg rummet framför mig och hörde aktiviteten. Tänkte att den kändes lite lång till en början men förstod sen att det behövdes för att förstå slutet bättre. Du knöt ihop början och slutet på ett snyggt sätt. Funderade på om man hade kunnat variera företagets namn med andra ord för att förhindra upprepning. Tycker att du skriver skickligt dialogen mellan de 3 - att man förstår vem som tänker eller pratar. Du gjorde mig nyfiken på vad det var för budskap, vad de alla förstått och vad de hade för plan.
Som svar till Martina Eriksson

Sv: Övning 4 - Uppdraget

av Katja Mölsä -
Jag tycker verkligen om att din text är samhällskritisk, och att den lyckas vara det samtidigt som det finns ett starkt element av (annalkande) äventyr i berättelsen. Redan i inledningen dyker ett högaktuellt ämne upp: storföretagens fokus på ekonomisk vinst på bekostnad av drägliga arbetsförhållanden och andra moraliskt viktiga aspekter. För mig blir det redan i de första raderna tydligt att Mira motsätter sig Spendelius girighet, men att hon inte känner sig ha något val annat än att på något sätt ”spela spelet” eftersom hon behöver jobbet.

Ett tema som jag tycker mig se i några av dina texter är den lilla människan som tar kampen mot auktoriteten. Jag tänker att denna berättelse om Mira som knåpar på en plan för att knäcka Spendelius och företagets iver att tjäna pengar till varje pris påminner (temamässigt) om din text om lönesamtalet där den anställde med sin list tog kampen mot chefen. Jag tilltalas av temat, och kommer på mig själv med att även denna gång verkligen heja på huvudkaraktären som vågar sig på en sådan utmaning.

Jag får också lite härliga Indiana Jones-vibbar av scenen där Mira, Bastiaan och Eva vandrar omkring i arkivet på Etnografiska muséet. Särskilt beskrivningen av lådan som tycks vibrera och som det kommer ett ljussken ifrån, tycker jag är väldigt snygg och fungerar suveränt för en äventyrsberättelse. Slutet blir som en upptakt till det kommande äventyret, och jag blir förstås väldigt nyfiken på hur det ska gå för trion att verkställa sin plan.

En styrka i dina texter tycker jag är tempot och drivet framåt. Inte heller denna gång känns något långdraget eller onödigt detaljerat, utan allt du skriver känns genomtänkt och har en given plats i berättelsen.

Återigen ser jag väldigt mycket fram emot att läsa dina kommande texter!
Som svar till Martina Eriksson

Sv: Övning 4 - Uppdraget

av Erik Grundström -

Spendelius, lysande namn. Ett närmast klassiskt uppdrag, som en ungdomsbok. Bra idé att de får uppdraget från det förflutna eller en anan värld. Bra lättsamt skrivet. Finns ett allvarligt budskap, men texten lättläst. Också det pekar mot en ungdomsbok. Och skulle vara spännande att läsa fortsättningen.

Kommentarer i texten.