Övning 7 - Äntligen valfri

Övning 7 - Äntligen valfri

av Martina Eriksson -
Antal svar: 3

Hej!

Som jag nämnde på zoom-mötet föredrar jag att få nån form av ram, ämne eller uppgift för att komma igång med skrivandet. Så denna övning tog lite tid (kanske har det fina vädret spelat in också leende ). Det blev till sist en rätt mörk text om just våndan av valfrihet. 

Hälsningar Martina

Som svar till Martina Eriksson

Sv: Övning 7 - Äntligen valfri

av Violeta Dinic Rönnkvist -
Hej Martina!
Tack för en mycket intressant text. Du har rätt i att den är mörk och jag tycker att den är riktigt skickligt komponerad rakt igenom.
Du är kreativ i ditt språkbruk med alla dina exempel leende och val.
Du gör mig nyfiken Valle och hans svårigheter att göra val. Har det alltid varit så, när började det och varför?
Utvecklingen sker och vi tänker oftast på hur positivt det är i så många bemärkelser. Jag tycker att du så fyndigt beskriver svårigheterna det kan innebära för personer att faktiskt ha alla dom här valmöjligheterna, och att det vore enklare med färre val.
Det de flesta tänker är en frihet - kan vara en kamp för andra, som Valle.
Jag funderar på hur det kommer att gå för honom i livet. Han lever redan liv som är tufft för honom och som har satt sina spår.
Tack för din variation av texter och din skicklighet i komposition. Jag lär mig mkt av dig.

Det ska bli spännande att se vad för texter du kommer att skriva efter denna skrivkurs leende

Vänligen Violetta
Som svar till Martina Eriksson

Sv: Övning 7 - Äntligen valfri

av Erik Grundström -

Bpde sorglig och oroande novell. Bra idé och jag kan verkligen förstå hans tankevärld, själv grunnat så. Att det var skönt då man slapp följa så mycket. Och det finns en positiv lätt humoristisk grundton i texten som gör den lättläst. Men också tragiskt med slutet.

Kommentarer i texten.

Som svar till Martina Eriksson

Sv: Övning 7 - Äntligen valfri

av Katja Mölsä -
Återigen är du väldigt skicklig på att plocka ett framträdande drag ur samtiden och problematisera det på ett sätt som får mig som läsare att tänka ett extra varv kring något som jag annars kanske inte skulle ägnat särskilt mycket uppmärksamhet. Valfrihet ses ofta som något oerhört positivt, men din text tydliggör de negativa aspekterna som kommer med de oändliga valmöjligheterna som vi dagligen erbjuds. Jag arbetar som gymnasielärare och jag ser ofta det här hos mina elever: de förväntas inte bara välja skola, utan ska också välja program (dvs staka ut sina framtida arbetsliv) när de är 15 år gamla, och inom programmen ska de sedan välja inriktning och kurser... Många elever kämpar med att besvara frågan ”Varför valde du just det här programmet?” i början av läsåret, och ofta säger de att de till slut bara tog något eftersom de blev alldeles snurriga av alla valmöjligheter. De skulle nog känna igen sig i din huvudpersons längtan efter en tillvaro med färre val..!

Jag tycker att det är ett snyggt grepp att lägga upp texten så som du gjort, inte minst att slutet avslöjar det som ligger till grund för det som sker i inledningen. Det är en cirkel som sluts, eller kanske egentligen en cirkel som fortsätter gå runt och runt. Som vanligt känner jag empati för huvudkaraktären och jag kommer på mig själv med att önska att han ska hitta ett enklare sätt än de tusentals excel-listorna för att komma till bukt med svårigheterna att välja..!

Som lite (med betoning på lite) konstruktiv kritik tänker jag att du kanske inte behöver skriva ut ”han ville ha friheten att slippa välja”. Som läsare förstår man det ändå, eftersom du genom att beskriva Valles reaktioner vid bland annat valen av glass och mobiltelefon tydligt visar hans ångest inför att behöva välja.

Det har varit fantastiskt roligt att få läsa dina texter under kursen, och jag hoppas på att i något sammanhang i framtiden få läsa fler av dina alster leende Jag har även uppskattat din respons enormt: tack för alla kloka ord! Lycka till med det fortsatta skrivandet och ha en fin sommar!