Övning 6: En väg ur - omskriven version

Sv: Övning 6: En väg ur - omskriven version

by Katja Mölsä -
Number of replies: 0
Det första jag slås av när jag läser din omskrivna text är att du utvecklat och intensifierat både en del känsloskildringar och flera miljöbeskrivningar, vilket jag tycker ger texten ännu mer djup. Med några små ändringar lyckas du göra flera scener starkare på olika sätt. Till exempel skriver du nu ”på säkert avstånd från alla andra” när huvudkaraktären anvisas till sin arbetsplats, istället för den förra textens ”långt från alla andra”: genom att ändra bara några ord blir läsaren här ännu mer medveten om de fördomar som huvudpersonen är utsatt för på grund av sin bakgrund. Sådana ändringar har du gjort lite här och var i berättelsen och det märks att du lagt ner mycket tankearbete på att skriva om texten för att göra den så spännande och effektfull som möjligt.

Det är som sagt en spännande historia och jag tänker att din text skulle fungera fint som en TV-serie. Jag sympatiserar med Benjamin och blir samtidigt nyfiken på om han ska lyckas hålla sig ifrån trubbel eller om omständigheterna kommer att dra in honom i något destruktivt. Jag vill också veta mer om Benjamins och Leas relation och hur den kan tänkas utvecklas framöver. Roligt att få läsa en så välplanerad omskriven version av din berättelse! Jag tyckte om den redan första gången, men uppskattar även djupet i den nya versionen väldigt mycket.

Och bara av nyfikenhet: Hur kommer det sig att du ändrade namnen på karaktärerna? smile