En dos rättvisa

En dos rättvisa

av Katja Mölsä -
Antal svar: 3

Hej! Min text är tänkt som en inledning till en längre berättelse, eftersom det är så jag tolkat veckans uppgift. Därför finns det bland annat beskrivningar av bikaraktärer med, som inte bidrar med något till berättelsen ännu men som jag föreställer mig skulle kunna göra det i en fortsättning. För övrigt tyckte jag att veckans uppgift var en riktig utmaning..! Därför kommer texten in såhär i sista stund... 

Som svar till Katja Mölsä

Sv: En dos rättvisa

av Violeta Dinic Rönnkvist -
Hej Katja
Tack för din otroligt välskrivna och fina text. Du fångade mig redan i första meningen och jag var nyfiken rakt igenom texten, på att lära känna Erik mera och få veta vad som skulle hända härnäst. Jag tyckte att det var en välkomponerad text som kändes som en målarduk, med sitt nyanserade men enkla och färgrika språk, mjuka övergångar, gestaltning av karaktärerna och miljön.

Jag gillade dina korta tillbakablickar i Eriks liv som fick mig att lära känna honom bättre. Det gjorde texten levande för mig och hans tankar och handlingar förde handlingen framåt på ett fint sätt, utan att egentligen ha så mycket dialog.

Du beskriver ett av många sätt sorgen kan yttra sig och vad som motiverar och driver en person vidare i livet, i detta fall hans starka begär att hämnas. Tanken på det fick honom till och med att le.

Texten får mig att fundera över den udda samlingen av människor som har satts ihop och som alla har en uppgift, deras relation till varandra mm. Jag blir också nyfiken på var i världen de landade, och om Erik kommer att genomföra det eller inte.

Tack för en väldigt spännande text som jag hoppas att jag en dag får läsa vidare på leende

Violetta
Som svar till Katja Mölsä

Sv: En dos rättvisa

av Martina Eriksson -
Hej Katja!
Tack för en väldigt bra och spännande text och en eloge till den smarta titeln! Den actionfyllda starten med åskovädret utanför flygplanet försätter läsaren i rätt stämning direkt. Den leder också till en bra introduktion av Eric och hans numer hårda, kalla yta. Traumat när hela hans familj så tragiskt omkom har lett till att den apati och likgiltighet som först förlamade honom har vänts till hat och hämndlystnad. Han kan inte acceptera att olyckan vid presidentbesöket bara var en olycka.

Smart att introducera de övriga deltagarna i uppdraget på flygplanet. Det är till synes väldigt olika personer och man blir verkligen nyfiken på hur gruppen är sammansatt och hur de har fått uppdraget. Är de ett gäng agenter handplockade för just detta uppdrag? Bra att presentera uppdraget och personernas olika roller genom att låta Eric gå igenom planen i sitt huvud.

Den långa flygresan, den tropiska värmen, den skumpiga bussfärden, insekterna och täckmanteln som forskare i djungeln utgör en väldigt bra miljöbeskrivning!

Det är en snygg vändning att Eric har en egen personlig agenda med uppdraget för att utkräva rättvisa för sin förlorade familj.

Jag blir verkligen sugen på att få veta mer om den här spännande actionberättelsen som väcker många frågor. Det är en väldigt bra inledning på en roman där man både kan fördjupa sig i intressanta, komplexa personer och deras bakgrund och uppleva spänning och action. Riktigt snyggt!

Jag uppfattade det som att du fick lite tidsbrist när du skrev den här texten och det är några slarvfel i den. Men jag vet sen tidigare att du har ett väldigt bra språk och med ytterligare lite finputs blir det toppklass! ?

Hälsningar Martina
Som svar till Katja Mölsä

Sv: En dos rättvisa

av Erik Grundström -

Mycket bra rakt in i en situation ett uppdrag. Du skapar också en värld, en nyfikenhet som gör att man vill läsa vidare. Vill lite för mycket. Lite för sammanfattande. Lite för mycket bakgrundssituationen, men förstår att du vill ge oss det på dessa få sidor. Men du kunnat låta oss vara med mer i djungeln och foga in bakgrund mer utspritt.

Men bra språk, spännande.

Kommentarer i texten.