2.1 - Studiecirkeln
Vad är en studiecirkel?
En studiecirkel är en grupp människor som vill lära sig något nytt och utvecklas tillsammans. I en studiecirkel ska deltagarna gemensamt söka kunskap utifrån sina egna intressen och behov.
- Den har inga formella krav på förkunskaper.
- Deltagarna bestämmer själva om de vill delta.
- Deltagarna kan påverka cirkelns innehåll och upplägg.
- Cirkeln leder till ett lärande vars syfte är utveckling och förändring.
- Gruppen söker kunskap gemensamt där diskussion och samtal är viktiga
komponenter.
- Det ska finnas tid för reflektion och eftertanke mellan sammankomsterna.
Regler för studiecirkeln
För att studiecirklar ska kunna rapporteras som statsbidragsberättigad folkbildningsverksamhet måste cirkeln uppfylla följande krav:
- En studietimme är 45 minuter
- Minst nio studietimmar
- Minst tre sammankomster
- Max fyra studietimmar per sammankomst
- Max tre sammankomster per vecka
- Maximalt får det vara 20 deltagare inklusive ledaren
- Det finns en cirkelledare som är godkänd och rapporterar närvaro vid varje tillfälle
- Studiecirkeln har en dokumenterad plan
- En person får medverka i folkbildning maximalt 480 studietimmar per år.
- Deltagarna är 13 år eller äldre
- Studiematerialet
måste vara spårbart. Vid länkar till internetsidor måste dessa vara
fullständiga
En studiecirkel kan handla om en mängd olika saker. Det kan vara ett band som lär sig bli bättre musiker, en grupp som spelar teater tillsammans eller några som är nyfikna på att lära sig ett nytt språk. Men oavsett ämne är det viktigt att cirkelarbetet syftar till ett lärande och en utveckling i cirkeln.
Verksamhet som syftar till utövande av lek, spel och idrott eller till produktion och tillverkning kan inte rapporteras som statsbidragsberättigad verksamhet. Det betyder att en studiecirkel aldrig enbart kan omfatta:
- träning/färdighetsträning
- övning
- produktion/tillverkning
- social samvaro
- reproduktion
Repetition, övning, träning eller tillämpning ingår i allt lärande. Men det får inte dominera studiecirkeln och göra att lärandeprocessen stannar upp. Dessa moment ska förstärka och utveckla lärandet.
En studiecirkel kan kompletteras med distansinslag,
studiebesök, samverkan med annan cirkel eller medverkande av gästföreläsare.
Studiebesök som ingår i studiecirkeln räknas som sammankomst. Studiebesöken får
inte vara fler än de ordinarie sammankomsterna. En studiecirkel kan även helt och
hållet äga rum på distans.
Ledarrollen
Vilken roll en cirkelledare har i en grupp beror på en mängd olika saker. Till exempel har en ideell ledare i en fri grupp inte samma roll som en arvoderad ledare i öppna kursverksamheten.
Oavsett vilken roll du kommer ha som cirkelledare är det viktigt att:
- Du informerar deltagarna att de deltar i en studiecirkel
- Cirkeldeltagarna vet vilket studieförbund som är arrangör
- Alla har möjlighet att ta ansvar för sitt lärande och arbetet i cirkeln
- Närvaro förs vid varje träff
- Studiecirkeln utvärderas, antingen genom deltagarenkät eller genom arbetsplanen.
- Du har regelbundet kontakt med Folkuniversitetet
En viktig tanke inom folkbildningen är att varje människa ska kunna bidra med egna erfarenheter och kunskaper som indirekt bidrar till gruppens utveckling. Det finns en demokratisk tanke med studiecirkeln. Ledarrollen bör skilja sig åt från den mer traditionella lärarrollen.
Förutom cirkelämnet spelar deltagarnas förväntningar och önskemål en stor roll för ledarrollens utformning.
Cirkelledaren ska lyssna av deltagarna och stämma av så att gruppen har gemensamma förväntningar på cirkeln. På så sätt skapar ni studiecirkeln tillsammans.
Cirkelledaren är på ett sätt en formell ledare, men det är viktigt att låta andra gruppdeltagare leda och ta initiativ i situationer där det passar. Släpp gärna fram andra deltagare och låt fler ta ansvar inom områden där någon annan har mer kunskaper. Varje deltagare har sina egna mål med cirkeln, erfarenheter och förväntningar.
Ibland förväntar sig deltagare att cirkelledaren ska agera
som en traditionell lärare, det vill säga att ledaren är den som fattar alla
beslut, lär ut och är den som pratar mest. Det är därför viktigt att
cirkelledaren redan under första sammankomsten resonerar med gruppen om
deltagarnas förväntningar och cirkelns upplägg. Tänk på att inkludera alla
deltagare!
What is a study circle?
A study circle is a group of people who are seeking new knowledge and growth together. In a study circle, participants jointly seek out knowledge based on their own interests and needs.
- There are no formal requirements for prior knowledge.
- Participants decide for themselves if they want to participate.
- Participants can influence the content and structure of the circle.
- The purpose of the circle is to foster learning that leads to development and change.
- The group seeks knowledge together in a process where discussion and dialogue are important components.
- There is time for reflection during sessions and between sessions.
Rules for study circles
In order for study circles to be reported as state-subsidised folkbildning activities, the circle must meet the following requirements:
- One study hour is 45 minutes
- A minimum of nine study hours
- At minimum of three sessions
- A maximum of four study hours per session
- A maximum of three sessions per week
- There may be a maximum of 20 participants including the leader
- A circle has an approved circle leader who reports attendance for each session
- The study circle has a documented plan
- A person may participate in folkbildning for a maximum of 480 study hours per year.
- Participants are 13 years of age or older
- The study material must be traceable. Links to Internet sites must be complete
A study circle can focus on a variety of activities and subject areas. It could be a band that wants to learn to be better musicians, a theatre group or a group of people who are curious about learning a new language. But regardless of the subject, it is important that the work done in the study circle aims to promote learning and development among the members of the circle.
Activities that centre around play, games and sport, or production and manufacturing cannot be reported as activities eligible for state aid. This means that a study circle can never exclusively include:
- Physical training/skills training
- Exercise
- Production/manufacturing
- Social interaction
- Reproduction
Repetition, practice, training and application are part of all learning. However, these aspects may not be the dominant focus of the study circle in a way that interrupts the learning process. These elements are intended to strengthen and develop the learning process.
A study circle can be supplemented with elements of distance learning, study visits, collaboration with other circles or guest lecturers. Study visits that are part of the study circle are counted as circle sessions. Study visits may not occur more frequently than the regular sessions. A study circle can also take place entirely remotely.
The leader's role
The role of a circle leader in a group entails a variety of things. For example, a non-profit leader in an independent group does not have the same role as a paid leader in open course activities.
Regardless of your role as a circle leader, it is important to:
- Inform the participants that they are participating in a study circle
- Ensure that the circle participants know which study association is organising the circle
- Ensure that all participants have the opportunity to take responsibility for their learning and the work done in the circle
- Take attendance at each session
- Ensure that the study circle is evaluated, either through a participant survey or through the work plan.
- Maintain regular contact with Folkuniversitetet
An important idea behind folkbildning is that each individual has their own unique experiences and knowledge that indirectly contribute to the learning and development of the group. The study circle is based on democratic principles. The leadership role differs from a more traditional teacher role.
In addition to the subject matter covered in the study circle, the participants' expectations and preferences play a key role in determining what the leader should do in his or her role.
A circle leader needs to listen to the participants and ensure that the members of the group have similar expectations. In this way, the study circle is created in a joint effort.
In some ways, the circle leader is a formal leader, but it is important to allow other group members to lead and take the initiative in situations where it is appropriate to do so. Leave room for other participants to take the reins and let more members take the lead in areas where someone else has more knowledge. Each participant differs in terms of their goals for the circle; members bring their own unique experiences and expectations.
Sometimes participants expect the circle leader to act more like a traditional teacher, that is, where the leader makes all the decisions, delivers the teaching and does most of the talking. It is therefore important that the circle leader discusses (as a group) the participants’ expectations and the structure of the circle during the first meeting. Include all participants!