Aktivera deltagarna


Deltagarinflytande är centralt inom folkbildningen. I förra avsnitt gick fick du tips på hur du kan utifrån grupprocesser skapa förutsättningar för att deltagarna ska kunna uttrycka sina åsikter och påverka studiecirkeln.

Det kan vara svårt att få deltagarna att aktivt delta under hela studiecirkelns gång. Här nedan följer några tips som kan bidra till att skapa engagemang:

  • En trygg och öppen atmosfär, ägna lite tid i studiecirkeln till att lära känna varandra!
  • Variera gruppstorleken genom övningar i par, i smågrupper, enskilt arbete och storgrupp.
  • Det är lättare att yttra sig i en liten grupp, särskilt viktigt att tänka på om gruppen är ny. Det är lättare att samarbeta i en mindre grupp och många uppgifter blir både roligare och effektivare om de innebär samarbete med andra. Den som är osäker på sig själv vågar mer i en liten grupp – och lär sig då också mer.
  • En traditionell klassrumsmöblering skapar lätt ett avstånd mellan de olika deltagarna. Variera och våga testa nya sätt!

Inom folkbildningen finns möjligheter till nytänkande. Det är positivt om du och din grupp utforskar nya sätt att lära er och utvecklas tillsammans, men det är också viktigt att vi alltid följer de regler och anvisningar som gäller för folkbildningens olika verksamheter. På Folkuniversitetet har vi sammanställt dem i ett dokument som heter ”Atomen”.

I ”Atomen” finns regler, tolkningar och exempel på hur folkbildningsverksamheten ska bedrivas. Du hittar dokumentet i verktygslådan.


Activate participants

Participant influence is central to adult education. In the previous section, we went over some tips on how you can use group processes to create the conditions for participants to freely express their opinions and influence the study circle.

It can be difficult to get participants to actively participate throughout the study circle session. Below are some tips that can help increase engagement:

  • Create a safe and open atmosphere; take some time in the study circle to get to know each other!
  • Vary the size of the group by completing exercises in pairs, working in small groups, completing individual work and working in large groups.
  • It is easier to express yourself in a small group, especially if the group is new. It is easier to collaborate in a smaller group, and many tasks are more fun and easier to complete if they involve collaboration with others. Those who are unsure of themselves tend to have more confidence in a small group – and they also learn more.
  • Traditional classroom furniture arrangements can easily create distance between the different participants. Mix things up and don’t be afraid to try something new!

There is room in folkbildning to try new approaches. It can be beneficial if you and your group explore new approaches to learning and development, but it is also important that you always follow the rules and instructions that apply to the various activities within folkbildning. Folkuniversitetet has compiled a list of these rules and instructions in a document called "The Atom".

"Atomen" goes over rules and interpretations and provides examples of how adult education should be conducted. You can find the document in the toolbox.