3.21 - Grupprocesser och deltagarinflytande
1. Tillhörighet
Viktiga frågor:
- Är jag accepterad? Accepterar jag de övriga?
- Passar jag in i gruppen?
- Vilka är de övriga personerna i gruppen?
- Vill jag vara med dem?
- Får jag vara med dem?
Här är det viktigt att ta lite tid och sätta goda
förutsättningar för deltagarinflytande och gruppens framtida utveckling.
För att alla deltagare ska få inflytande över studiecirkeln, diskutera hur gruppen vill fungera och arbeta när cirkeln startar. Här är några stödfrågor:
- Varför vill de lära sig ämnet?
- Varför har de valt Folkuniversitetet?
- Vad förväntar de sig av dig som ledare?
- Vad förväntar de sig av kurskamraterna?
- Vad tror de själva att de kommer att göra eller bidra för att lära sig?
- Hur vill de arbeta?
- Hur vill de inte arbeta?
- Vilka erfarenheter har de av ämnet? Till exempel från skolan?
- Vilka krav kan du som ledare ställa på deltagaren?
- Vilka krav kan du som ledare inte ställa på deltagaren?
Eftersom alla har olika förutsättningar och behov är det bra att även komma överens om tydliga regler och rutiner för att alla ska kunna delta.
Vi har samlat några övningar som du kan använda dig av, och du hittar dem i Folkbildarens verktygslådan.
Bra övningar du kan använda dig i denna fas är:
- Gemensamma gruppregler
- Talrundor
- Hitta gemensamma nämnare
Övergångsfas
gemyt
2. Rollsökning
Viktiga frågor:
- Vem är jag i gruppen? Vilken är min roll?
- Är jag tillräckligt kompetent?
- Är de andra tillräckligt kompetenta?
- Är jag omtyckt? Tycker jag om de övriga?
- Hur stort inflytande har de andra?
- Är jag stark nog att hävda mina krav?
- Hur stor närhet är tillåten? Hur starka känslor kan jag visa?
- Hur stor öppenhet är tillåten?
Den här fasen kan upplevas som obehaglig för vissa, men det är ett bra tillfälle för gruppen att öva sig på att hantera konflikter. Extra viktigt är att alla får komma till tals och att gruppen strävar efter öppenhet.
Ta er tid att fördela ansvar och arbetsuppgifter som utgår ifrån individernas önskemål och möjligheter. Snåla inte med att ge varandra komplimanger för gjorda insatser, kompetens med mera. Försök att ha tålamod och visa respekt.
Övergångsfas idyll
3. Samhörighet
Gruppmedlemmarna...
- Ser konflikter som möjligheter till utveckling.
- Har mindre behov av personlig uppskattning.
- Ser inte undergrupper som ett hot.
- Känner värme och gemenskap.
- Känner tillit till varandra.
- Ger varandra stöd.
- Kommunicerar öppet, direkt och spontant.
- Värdesätter motsatta åsikter vid konflikter.
- Tillåter frånvaro från träffar.
- Uppmärksammar andra grupper och deras aktiviteter.
1. Inclusion
Important questions:
- Am I accepted? Do I accept the others?
- Do I fit into the group?
- Who are the other individuals in the group?
- Do I want to be a member of this group?
- Will they let me join them?
Here it is important to take some time and create the right conditions for participant influence and the development of the group going forward.
In order to ensure that all participants are able to influence the study circle, discuss how the group wants to function and work when the circle s started. Here are some questions that can be helpful to ask participants:
- Why do you want to learn about the subject?
- Why did you choose Folkuniversitetet?
- What do you expect from me as a leader?
- What do you expect from me as a fellow circle member?
- What do you think you will do or how will you contribute to your own learning?
- How do you want to work in the group?
- What do you want to avoid when working in the group?
- What experience do you have with the subject? For example, from school?
- And ask yourself: What requirements can you impose on the participants in your role as leader?
- What requirements are you unable to impose on the participants in your role as leader?
Since everyone has a different background and different needs, it is also good to agree on clear rules and routines so that everyone can participate.
We have gathered some exercises that you can use, which you can find in the toolbox.
Good exercises you can use in this phase are:
- Common group rules
- Speaking in rounds
- Finding the common denominator
Transitional phase - the comfortable phase
2. Control
Important questions:
- Who am I in the group? What is my role?
- Do I have the right competence?
- Do the other members have the right competence?
- Am I generally liked? Do I like the others.
- How much influence do they have?
- Am I strong enough to assert my demands?
- How great proximity is permitted? How much feeling/emotion can I show?
- How much openness is acceptable?
This phase may be uncomfortable for some people, but it is a good opportunity for the group to practice dealing with conflict. It is particularly important that everyone is heard and that the group strives to achieve openness.
Take the time to allocate responsibilities and tasks based on individual preferences and opportunities. Don't forget to complement each other on your efforts, competence, etc. Try to be patient and show respect.
Transitional Phase - The Idyll phase
3. Openness
Group members...
- View conflict as an opportunity for development.
- Have less need for personal praise.
- Do not see subgroups as a threat.
- Feel a sense of warmth and community.
- Trust each other.
- Give each other support.
- Communicate openly, directly and spontaneously.
- Value opposing views in the face of conflict.
- Allow absence from meetings.
- Pay attention to other groups and their activities.