3.1 - Tankar om lärande
Fundera och diskutera gärna med dina deltagare:
Finns det optimala sätt att lära sig nya saker? Lär du dig alltid på samma sätt?
Frågor som kan inspirera till diskussion:
- Har du nyligen lärt dig något nytt? Hur gick processen till? Finns det strategier från det tillfället som du kan överföra till det du ska lära dig nu?
- Minns du något skolämne som du tyckte var svårt? Vad tror du hade gjort ämnet lättare?
- Hur går du tillväga för att lösa ett svårare problem?
- Hur går du tillväga när du ska lära dig något
praktiskt?
Aktivt lärande
Ett bra tillvägagångssätt för att lära sig något är att vara aktiv. Det räcker inte att du som ledare pratar och presenterar en massa information. Aktivt lärande är en metod som grundas i John Deweys teori ”Learning by Doing”. Det handlar om att få deltagaren att engagera sig i hens egen inlärningsprocess. Med aktivt lärande får deltagaren ta mer eget initiativ, engagera sig i materialet, samarbeta med andra och lära sig utvärdera eget arbete och resultat.Det behövs utrymme för deltagare att kunna diskutera, jobba praktiskt och förklara för varandra. Det är därför bra att varva teori, praktik, reflektion och handling, så att det blir en pedagogisk enhet.
Aktivt lärande är utvecklande och främjar följande förmågor:
- problemlösning
- kommunikation
- lagarbete
- empatisk förmåga
- analys och reflektion.
Motivation
Motivation är en inre drivkraft och en vilja eller önskan att åstadkomma någonting. Motivationen är en av förutsättningarna för att lärandet ska fungera. Utan motivation är det svårt att behålla koncentrationen, bearbeta, smälta och ta till sig ny kunskap.Deltagarna i en cirkel kommer frivilligt. De vill delta. Här kan du som ledare hjälpa gruppen att tillfredsställa deltagarnas drivkraft.
Raymond Wlodkowski är en av de forskare som har intresserat sig för motivation. I hans teori finns det fyra faktorer som är viktiga för att främja motivationen: samhörighet, attityd, meningsfullhet och kompetens. För att stötta motivationen i gruppen kan du som cirkelledare se till att:
- Skapa en inkluderande miljö där cirkelledare och deltagare respekterar varandra och kan känna samhörighet med gruppen
- Skapa en positiv attityd till lärandet genom personlig relevans och vilja
- Skapa engagerande och utmanande lärandeupplevelser som inkluderar deltagarens perspektiv och värdegrund
- Skapa förutsättningar för att deltagaren ska förstå att de lärt sig något de värdesätter
En god förståelse för gruppens sammanlagda drivkrafter ger
goda förutsättningar för att deltagarna kommer att lära sig det de vill.
Mål och framgång
Framgång är motiverande! Uppmuntra, ge beröm och visa gärna på gruppens framsteg. Du kan också hjälpa deltagarna att själva se sina framsteg.
Utan mål är det svårt att se en riktning, därför är det
nödvändigt att ni är överens om målen för cirkeln och att varje deltagares
individuella målsättning är rimlig. Det är bra att redan från början sätta upp
mindre delmål på vägen mot slutmålet. Att bocka av dessa delmål är
tillfredställande och skapar motivation att gå vidare. Ibland kan en trevande
känsla infinna sig vid starten. Det gör inget, studiecirkeln är nämligen en
utvecklande process. Stäm av mot delmålen – går det framåt?
Några ord om hemuppgifter
Ska man ha hemuppgifter i en frivillig studiecirkel? Det är inte obligatoriskt att du ska ägna dig åt cirkelverksamhet när du är hemma. Vi tror dock att eget arbete är en viktig komponent under lärprocessen och att det främjar nyfikenhet. Vi tror också att nyfikenhet är grundbulten för ett livslångt lärande.Det egna arbetet:
- Ger dig möjlighet att öva på det du lärt dig och motverkar att du glömmer
- Ger dig möjlighet att fördjupa och vidga cirkelkunskaperna efter eget intresse
- Skapar samband mellan träffarna
Feel free to use the following questions to guide the reflection process and discussion with your participants:
Is there an approach that works best when learning new things? Do you always learn the same way?
Questions that can facilitate discussion:
- Have you recently learned something new? How did the process work? Are there any strategies from that learning process that you can transfer to what you are going to learn now?
- Can you think of a school subject that you found particularly difficult? What do you think would have made the subject easier?
- What approach do you use to solve a particularly difficult problem?
- What approach do you use when learning something practical?
Active learning
An active approach is a more effective approach to learning. As a leader, it’s not enough to talk and present a lot of information. Active learning is a method that is based on John Dewey's theory "Learning by Doing". It's about getting participants involved in their own learning process. With active learning, the participant takes more initiative, engages with the material, collaborates with others and learns to evaluate their own work and results.
Participants need to be provided with the space to engage in discussion, perform practical work and clarify for each other. It is therefore good to switch things up between theory, practice, reflection and action, so that you can create an educational unit.
Active learning is about development and it fosters the following abilities:
- Problem solving
- Communication
- Teamwork
- Empathy
- Analysis and reflection.
Motivation
Motivation is an inner drive or desire to take action to accomplish something. Motivation is one of the prerequisites for learning. Without motivation, it is difficult to maintain concentration and to process, digest and assimilate new knowledge.
Circle participants come voluntarily. They want to participate. As a leader, you can help ensure that the group responds to the participants' motivation.
Raymond Wlodkowski is a researcher who has taken a strong interest in the study of motivation. In his theory, there are four important factors for promoting motivation: inclusion, attitude, meaning and competence. To support motivation in the group as a circle leader, you can ensure that:
- An inclusive environment is created, where circle leaders and participants show respect for one another and feel that they are included in the group.
- A positive attitude towards learning is created through personal relevance and motivation.
- Engaging and challenging learning experiences are created that include the participant's perspective and values.
- Conditions are created that allow the participant to grasp that they have learned something of value.
Having a good understanding of what motivates the group on an overall level helps ensure that the participants will learn what they hope to learn.
Goals and success
Success is motivating! Provide encouragement and praise, and show the progress the group has made. You can also help participants see their progress for themselves.
Without established goals, it can be difficult to set a course in the right direction. Therefore, it is important that you agree on the goals within the circle and that each participant's individual goals can be reasonably achieved. It can be a good idea to establish smaller sub-goals right from the start so that you can see your progress on the journey towards the ultimate goal. Achieving these sub-goals creates a sense of achievement and motivation to go further. Study circles can sometimes be characterised by a tentative attitude at the start. This is nothing to worry about - a study circle is a work in progress. Keep an eye on the sub-goals – is progress being made?
A few tips about homework
Does it make sense to have homework assignments in a voluntary study circle? It is not mandatory for participants to engage in circle activities when they are at home. However, we believe that the work participants do on their own is an important part of the learning process and that this promotes curiosity. We also believe that curiosity is the cornerstone of lifelong learning.
Independent work:
- Gives you the opportunity to practice what you have learned so you can assimilate new knowledge
- Gives you the opportunity to deepen and broaden the knowledge you receive in the circle according to your own interests
- Creates a connection between the circle sessions