Det är verkligen inte lätt att skriva en berättelse. Man tror att man har en scen eller några moment klara för sig och sen tar det sin egen väg ändå när man börjar skriva. Det är nog bra som du gjort, att ha en plan men ändå några alternativ. Styrkorna i det som vi fått läsa hittills tycker jag är Olivias utveckling, kärlekshistorien mellan henne och Axel och de historiska miljöbeskrivningarna. Jag tycker att Olivias resa från en "svag" kvinna som inte har några rättigheter varken i lagens namn eller i sociala sammanhang till en kvinna som bryter mot normer och hamnar i situationer som hon tar sig ur med list, är intressant. Sedan tycker jag att det finns något fint och roligt och bärande i kärlekshistorien. De tycker inte om varandra först, tvingas till äktenskap men samtidigt ser de något hos varandra som de själva inte begriper först. Här skulle man kanske kunna skruva till det lite mer, dvs överdriva deras motvilliga känslor, låta dem gnabbas lite mer och få in någon händelse där de kommer ifrån varandra och tycker det är bra men att de börjar sakna varandra. När sedan någon av dem hamnar i knipa kommer den andra till undsättning? Du har ju många bra uppslag på hur slutscenerna skulle kunna landa.
Historieberättelsen med beskrivningar av både miljöer och vad som är korrekt socialt och lagligt har du bra koll på, det märks. Det är ju svårt att skriva fakta så att det blir läsbart och informativt utan att bli för planterande. Men jag tycker att du gör det väldigt bra.
Kanske att du kan behöva en parallell handling. Men jag är inte riktigt säker på vilken. Brevet, Napoleon, världsläget, Axels bakgrund med ekonomiska problem i släkten? Brodern som letar efter henne är också en komponent. Han verkar ju rådig, kanske lite av en detektiv?
Lycka till och jag hoppas att du får ihop din roman! Jag ser fram mot att läsa den