Jag skriver om en familj som bor i Göteborg. Modern är svensk och fadern nordengelsk. Han har kommit till Göteborg via ostindiska kompaniet. De har fem barn, Henry, Olivia, James och tvillingarna Serafia och Cornelia. Tanken är att beskriva några ganska turbulenta år i Göteborgs historia genom denna fiktiva familjs öde. Olivias historia handlar om det lilla slaget vid Prestebakke i juni 1808, där en del svenska soldater hamnade som krigsfångar i Norge efteråt. Jag har låtit familjen åka på brunnsdrickning på Gustafsberg utanför Uddevalla och där misstas Olivia för att vara en spion för fransmännen och tillfångatas. Hon måste sedan ta sig tillbaka till sin familj i en tid då kvinnor inte fick röra sig utan förkläden. I en tid då det krävdes inrikespass för alla som färdades på våra vägar och detta samtidigt som landet är i en politisk kris, i krig på två fronter och alla var uppmärksamma på spioner.
Min tanke är att senare skriva om uppgången och fallet av den intensiva handel som pågick mellan England och Sverige 1809-10. Den handel som gjorde många av göteborgshandlarna mycket rika. Konkursen som kom strax efteråt.
Berättelsen kommer att skrivas i en lättsam ton, trots innehållet, det som lite slarvigt kallas för historisk feelgood. Jag vill att man trots allt ska ha en varm känsla när man läst klart. Kanske har man lärt sig lite historia också.