Videon är kursmaterialet. Det som vi kommer att gå igenom under veckan finns i videon. Men vi kommer inte att hålla oss slaviskt till det. Ni kommer att märka att när man kommer igång med det som finns i videon så kommer man att vilja testa nya saker som man kommer på själv. Det är helt ok och det uppmuntras. Det är så ni kommer att lära er Javascript. Men det första är alltid att förstå det som finns i videon.

Ladda ner filen helloworld.html och öppna den i webbläsaren. I webbläsaren kommer vi att arbetat med något som heter Inspektorn. Man kan öppna Inspektorn genom att trycka på F12 eller genom att högerklicka på webbsidan och välja Öppna Webbinspektorn i menyn som kommer fram. Högst upp i Inspektorn finns en meny. Välj Konsol där. Där kommer vår utdata att synas. Varje gång vi kör kommandot console.log i vår kod kommer resultatet synas i Konsolen i Inspektorn.

Webbläsaren jobbar med filer med ändelsen .html. Om man har en fil vars namn slutar på .html så kan man öppna den i en webbläsare. Webbläsaren kommer då att försöka tolka innehållet i filen och visa innehållet som en hemsida. Till att börja med kommer vi att fokusera på att köra Javascript i webbläsaren. Senare under kursens gång kommer vi att titta på HTML. HTML är språket som man bygger hemsidor med. Man måste veta hur HTML fungerar för att man ska kunna utnyttja Javascript till fullo.

Ladda ner den här filen och öppna den i webbläsaren. Du kommer att se en vit sida. Öppna sedan Inspektorn genom att trycka på F12 eller högerklicka på sidan och välj Inspektorn. I Inspektorn klicka på Konsolen. Där ska du se att det står Hello, World! Du har nu kört Javascript-koden som finns i filen index1.html.

Nu ska du göra en ändring i filen index1.html. Istället för att skriva ut Hello, World! ska programmet skriva ut Hej, Världen! Ändra filen så att den skriver ut Hej, Världen! i konsolen.

Variabler

Ett datorprogram bearbetar data. Det kan ta emot data, bearbeta det och skicka det vidare. Data som program bearbetar representerar tal, text, påståenden, ljud, bilder, film eller annat. Word hanterar text, Excel hanterar tal och text, din videouppspelare hanterar video och ljud osv.

Data som ett program jobbar med lagras i datorns minne så att det finns tillgängligt under programmets gång. Dvs. medan programmet är igång. Programmet måste när som helst kunna komma åt data, läsa data, ändra data eller ta bort data. För att kunna göra det måste programmet hålla reda på var den har lagrat data det ska jobba med.

När ett program lagrar data i minnet så döper programmet den här uppgiften till något. Uppgiften får ett namn (här har ”uppgift” betydelsen förnamn, efternamn, pris eller liknande, inte uppgift som ska utföras). När programmet vill komma åt uppgiften använder det namnet som det gav uppgiften. På det här sättet har ett program en mängd namn för att hålla reda på data det jobbar med. Det använder namn för att särskilja data precis som vi använder namn för att särskilja människor.

För varje namn som används för att lagra data reserveras det minne. Uppgiften lagras i minnet. Tack vare namnet som uppgiften får kan programmet hitta minnet där uppgiften finns lagrat. Man kan säga att namnet på uppgiften är adressen i minnet där uppgiften finns lagrat. På det sättet hittar programmet platsen i minnet där uppgiften finns.

Se videon från 5:58 minuter till 15:57 minuter. Fortsätt sen att läsa texten som kommer efter videon.

Nummer, Tal

Heltal

I Javascript är det största heltalet är 9007199254740991. Det är lika med 2^53-1. Om man jobbar med större tal än det här garanterar inte Javascript att representationen av talet eller beräkningar med talet är korrekta. Det minsta talet är -9007199254740991. Det är lika med -2^53+1. Samma sak gäller här som vi det största talet. Jobbar man med mindre tal än -2^53+1 så garanterar Javascript inte att det blir korrekt.

Decimaltal

När Javascript räknar med decimaltal så kan den inte alltid räkna ut ett exakt värde. Det händer när ett tal har många decimaler. Max antal decimaler i Javascript är 16. Ibland använder Javascript alla 16 platser för att representera ett decimaltal. När det händer så estimerar Javascript de sista decimaltalen. Det gör att jämförelse av två decimaltal som ska vara lika inte alltid blir lika. Jag visar med ett exempel.

var a = 2.2 – 1.1; // a får värdet 1.1.

var b = 3.3 – 2.2; // b får värdet 1.0999999999999996.

Både a och b borde få värdet 1.1 men i Javascript blir det inte så. Om man jämför a och b i Javascript så kommer man inte att få resultatet att de är lika stora. För att den här jämförelsen ska bli rätt måste man omvandla b till 1.1. Man kan göra det med objektet Math. Objektet Math har en funktion som heter round som avrundar tal till närmaste heltal och anropas så här:

Math.round();

Talet som ska avrundas skrivs i parentesen. Om vi multiplicerar b med 10 i parentesen kommer vi att avrunda talet 10.999999999999996 till 11. Vi går igenom stegen.

b har värdet 1.0999999999999996.

Multiplicerar vi b med 10 får vi b * 10 =>10.999999999999996.

Om vi avrundar värdet med Math.round() får vi 11:

var b1 = Math.round( b * 10 ); // variabeln b1 får värdet 11.

Om vi delar 11 med 10 så kommer Javascript att ge oss värdet 1.1 vilket är det vi vill ha. Nu kan vi lagra det här värdet i b och vi kan jämföra a med b och få att de är lika med varandra.

Hela koden ser ut så här:

var a = 2.2 – 1.1; // a får värdet 1.1.

var b = 3.3 – 2.2; // b får värdet 1.0999999999999996.

var b1 = Math.round( b * 10 );

b = b1 / 10;

Nu har b värdet 1.1 precis som.

Senast ändrad: onsdag, 26 januari 2022, 16:10