Hej allihopa!
Jag heter Karla, jag är 21 år gammal och kommer från Kroatien! Jag flyttade till Sverige i september 2025. Jag talar engelska, kroatiska, lite svenska, serbiska och bosniska. Men serbiska och bosniska är nästan samma språk som kroatiska, bara en annan dialekt. Jag studerade också tyska i skolan men jag pratade inte det på länge.
Kroatiska traditioner är en blandning av djupt rotad katolsk tro, medelhavsgästfrihet och uråldrigt folkarv. Kärnseder kretsar kring nära familjeband, livliga fester i gemenskapen och att dela mat. Min favorittradition är definitivt vår mat, med Peka överst! Peka är en långkokt, traditionell kroatisk rätt som består av kött (som lamm eller kalv) eller bläckfisk och potatis, tillagad under en stor järnklocka med glödande kol ovanpå.
Om du någonsin besöker Kroatien, särskilt den dalmatiska kusten, hoppas jag att du får chansen att lyssna på Klapa. Klapa är en traditionell a cappella-harmonisk sång med ursprung i den dalmatiska kusten och djupt rotad i den kroatiska kulturella identiteten!