Hej Trygve!
Här kommer min respons på din första inlämning, kap 1-4.
Jag tycker att texten flyter på bra, i inledningen så blandar du miljöbeskrivningar, Torkels tankar och lite mer detaljrika avsnitt som tex hans värmning av risotton. Det är en bra mix, lätt att läsa då det inte blir så långa passager.
Som du själv skriver i projektpresentationen så tror också jag att du har en utmaning i att få med tillräckligt mycket bakgrundsinfo som läsaren behöver för att förstå vad som hänt tidigare på ett sätt som faller naturligt i den här berättelsen. På vilket sätt påverkar tex Freddes död i den förra berättelsen personerna i den här berättelsen? Referenserna till hans olycka och vem han var och vilken relation han hade till Torkel behöver nog förtydligas.
Jag får däremot en bra känsla för personerna Torkel, Alice, Jonna och Kurt som är mest beskrivna i de här kapitlen, Anders och Karin är ju lite mer diffusa men jag antar att det kommer mer längre fram. Jag tycker att det funkar, man förstår att det kommer mer om dem.
Jag gillar de korta kapitlen där perspektiven växlar mellan kapitlens "huvudkaraktärer". Det för in ett intresse i berättelsen i och med att man får följa berätteslen från olika vinklar. Kapitel 3 och 4, Jonnas och Kurts introduktioner på allvar i berättelsen tycker jag är riktigt bra, här håller texten ihop bra med bakgrundsinformationen som ges och den nuvarande handlingen. Man läser utan att få några avbrott av att man funderar på hur hänger ihop och förstår karaktärernas dilemman. Det är tydligt utan att förlora tempo.
Av projektbeskrivningen att döma så verkar din berättelse ha många spännande inslag med såväl exotiska miljöer, komplicerade relationer, matlagning på hög nivå och fara för livet. Jag ser fram mot att läsa mer!
/Johanna