Presentation

Presentation

by Johanna Nilsson -
Number of replies: 0

Hej!

Jag heter Johanna Nilsson, är 41 år och bor i Värmland med man och 3 tonåringar varav den äldste är utflugen. De senaste tjugo åren har jag suttit fast i det berömda ekorrhjulet med högskolestudier, jobb, familjebildande, husrenoveringar, skjutsningar till och från aktiviteter och åtaganden till höger och vänster medan mina egna intressen stadigt har sjunkit på prioriteringsskalan.

Men efter mycket övervägande (och en hel del ångest) har jag nu beslutat mig för att ge skrivandet mer tid och kommer jobba halvtid framöver så att romanidéerna som finns inne i huvudet och i kollegieblock kanske kan bli något mer.

Jag har läst och skrivit mycket sedan jag var barn men är helt opublicerad (förutom några noveller i undanskymda tävlingar), dock refuserad på ett barn- och ungdomsmanus som jag slet med för några år sedan.

Gällande historiken kring mina alster så är det klar dominans för påbörjade berättelser kontra avslutade. Min största förhoppning rörande kursen är att kunna färdigställa åtminstone delar av mitt projekt och få verktyg till att fortsätta arbetet. Jag ser mycket fram mot att få läsa och inspireras av er andra kursdeltagares berättelser.

Jag har två projekt som jag väljer mellan. Det ena har jag jobbat med i flera år på lediga stunder och det har utvecklats åt olika håll men det senaste året har jag lyckats koncentrera det till något som har en handling från början till slut. Det är en deckare i glesbygdsmiljö och mitt fokus nu ligger på att få intrigen att hålla samt att få det till något som inte redan är utgivet. Det andra projektet är en idé som jag också fick för länge sedan men som har varit helt vilande tills nyligen då jag körde fast i det andra projektet och detta kom pockande. Det kanske kan bli en novell eller kortroman. Här har jag bara en löst sammanhållen ram och jag ska försöka fokusera på det större projektet eftersom jag kommit längst med det men jag kanske måste varva lite för att behålla inspirationen.

Som ett tillägg (och inte en ursäkt), så har jag och min man en äppelodling, vars skördetid nu infaller sig i september och oktober vilket gör att mitt arbete de närmaste veckorna kanske blir lite haltande. Jag ska göra mitt yttersta för att hänga med och läsa och respondera era inlämningar men mina egna texter kanske inte blir så omfångsrika till att börja med.